Citroën GS

De GS, die het gat tussen de Ami 8 en de D-serie moest opvullen, werd uitgerust met een 1015CC motor (GS Comfort). Omdat dit enigszins aan de krappe kant was, kwamen er later al snel motoren beschikbaar van 1130CC en 1220CC. Er werd gebruik gemaakt van een gesynchroniseerde 4 versnellingsbak of een halfautomatische 3 versnellingsbak (C-matic) welke tegen meerprijs leverbaar was.

Eind 1973 werd de meest bijzondere GS geïntroduceerd; de Birotor. Deze GS was o.a. uiterlijk herkenbaar aan zijn verbreedde wielkassen, maar het grootste onderscheid bevond zich onder de motorkap. Hierin was namelijk een 2 schijfs wankelmotor met een inhoud van 995CC geplaatst. (Dit is vergelijkbaar met een conventionele motor met c.a 1990CC) Deze motor leverde een vermogen van 107 DIN-pk. Ook de Birotor was met een halfautomatische 3 versnellingsbak uitgevoerd. De Birotor is tot 1975 in productie gebleven. In totaal zijn er 874 Birotors gebouwd, de meeste zijn in 1977 middels een terugroepactie verschroot. Er wordt geschat dat er tussen de 200 en de 250 Birotors zin overgebeven.

Vanaf 1979 werd de GS opgevolgd door de GSA, deze werd voorzien van een krachtigere 1300CC motor. In de sportieve X3 kwam een 5 versnellingsbak welke tegen meerprijs ook in de Pallas leverbaar was. De GSA is tot 1984 in de handel gebleven en heeft toen ruimte gemaakt voor zijn opvolger, de BX, welke in 1982 al in de showroom stond.

Enkele goede websites over de Citroën GS

http://www.gs-gsa.org
http://www.gs-gsavereniging.nl